14 november 2010

Opa's groentesoep

Mijn opa maakte de lekkerste groentesoep. Elke week kookte hij een pot vol en deze soep was onovertroffen. Niemand anders kon zulke lekkere soep maken als hij.

Ik ging daarom als jong meisje bij hem op cursus om ook deze soep te leren koken. Jammer genoeg ben ik mijn aantekeningen van toen kwijt, maar in grote lijnen maak ik mijn soep nog steeds op dezelfde manier.

Mijn soep komt er inmiddels bij in de buurt, maar de smaak evenaren lukt natuurlijk niet. Ik heb het recept ook een klein beetje aangepast. Ik gebruik runderworstjes in plaats van verse worst en ik snij de soepgroente niet extra fijn. Opa deed dit wel, zelfs fijne soepgroente waren niet fijn genoeg. Opa sneed met engelengeduld alles heel fijn, zelfs het rundvlees uit het potje bouillon. Ook had hij een bepaalde timing, maar dat kan ik me niet meer precies herinneren.

Een van de redenen waarom ik deze soep zo lekker vond is dat hij de soep niet te zout maakte. Zoute groentesoep vond en vind ik heel vies. Daarnaast moet ook de vermicelli goed gedoseerd zijn, anders wordt het vermicellisoep.

Hier het recept, de hoeveelheden zijn afhankelijk van de hoeveelheid die je wilt maken:
  • verse worst of runderworstjes
  • soepgroente
  • vermicelli
  • potje runderbouillon
  • selderij
  • bouillonblokje
Zet de worstjes met water op te trekken. Schep het schuim er af. Snijd de worst in kleine stukjes. Voeg de runderbouillon (vlees eerst kleiner snijden), bouillonblokje, selderij, soepgroente en eventueel nog wat extra water toe en laat een tijdje koken. Voeg op het laatst de vermicelli toe (niet te lang van te voren anders wordt het drap...). Proef of de soep goed op smaak is.

Ik voeg zelf nog een laurierblaadje toe als ik de worst laat trekken voor wat extra smaak. De ene worst is een stuk kruidiger als de ander. Hierdoor verschilt de smaak van de soep nog wel eens, de ene keer smaakt deze wat kruidiger dan de andere keer.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten